Photos: © Stephanie Priou / Ville de Rennes

Anuradha en ‘De Verborgen Kamer van de Vedische Werkelijkheid’

door Wim van Megen


In India hebben gedurende duizenden jaren spiritueel zoekenden hun volledige leven gewijd aan het bepalen van de waarheid achter hun bestaan, achter God en de wereld. Nergens was deze zoektocht zo intens en wijdverbreid. Het middel van de zoektocht was Yoga; de taal: Sanskriet. Maar kan Sanskriet zelf ook een vorm van Yoga zijn?

Volgens Sanskritist dr. Anuradha Choudry is de kracht van Sanskriet dat het ons in balans brengt: “in het lichaam bevordert de resonerende kracht de gezondheid, het ordent de gedachten en verruimt het bewustzijn”. Begin november 2009 vertelde zij tijdens haar jongste Europese rondreis iets meer over haar achtergrond en werk.

Anuradha werd geboren in 1977, te Mhow in Madhya Pradesh, waar haar vader, Ashok Choudry een loopbaan bij het leger begon. Voor zijn werk moest Ashok geregeld verhuizen en zo verbleef het jonge gezin een tijdje in Ganganagar (Rajasthan), daarna in Lucknow en kwam via Madras terecht in de Andamanen, een eilandengroep in de Golf van Bengalen.

Anuradha: “Tijdens ons verblijf in Madras bezochten we het Franse kustplaatsje Pondicherry en kwamen in contact met de ashram die was opgericht rond de Rishi en Yogi Sri Aurobindo. Na een rondleiding langs de scholen liet ik mijn ouders weten hier te willen blijven, desnoods op het internaat! Ik was pas vijf maar ik wist dat ik hier naar school wilde. Mijn vader informeerde naar de mogelijkheid en aangespoord door mijn moeder werden mijn oudere broer en ik op de wachtlijst geplaatst”.


Ashram

Het verblijf in de Andamanen herinnert Anuradha zich als “een fijne picknick” maar zij bleef verlangen naar die prachtige school in Pondicherry, die beschikte over muziekzalen, theaters, sportvelden en zwembaden. Na enkele jaren moest vader naar militaire kampen waar geen faciliteiten voor kinderen zouden zijn en juist op dat moment kwam het nieuws dat Anuradha en haar broer in december 1984 naar het internaat van de ashram in Pondicherry konden komen.

Daar genoten zij het zogeheten integrale onderwijs, dat  kinderen inspireert alle aspecten van de persoonlijkheid te ontwikkelen en hen aanmoedigt om vakken te kiezen zonder zich daarbij zorgen te maken om specialisatie of om het uitstippelen van een loopbaan. Anuradha vertelt dat de faciliteiten van de school zeer uitgebreid zijn en het aantal leerlingen juist heel gering, “om er voor te zorgen dat leraren zoveel mogelijk aandacht aan de leerlingen kunnen schenken”, en zij legt uit: “een klas of activiteitengroep telt meestal ongeveer twaalf leerlingen en soms zelfs minder. Het doel van het onderwijs dat ik kreeg, was niet om de individuele leerlingen succesvol te laten worden in het leven en de maatschappij, maar om de perfectibiliteit zoveel mogelijk te vergroten. De school geeft geen diploma’s af.”

Hier ontdekte Anuradha haar passie voor het Sanskriet, “want het maakte niet uit, wat je ook las in het Sanskriet, de teksten refereerden altijd naar de Veda’s als de hoogste bron van kennis”, aldus Anuradha. Bovendien was zij zeer gepassioneerd van het gesproken Sanskriet.

In het schoolsysteem van de Sri Aurobindo Ashram kun je zelf bepalen welke vakken je kiest en je bepaalt er ook zelf met welke leraren je een vak wilt leren. Anuradha was in de bovenbouw van de middelbare school de enige die voor Sanskriet koos en kreeg drie jaar lang privéles, in literatuur, filosofie en de Upanishads. In het derde jaar gaf ze haar eerste presentatie: ‘De Verborgen Kamer van de Vedische Werkelijkheid’.

Missie

Tijdens deze presentatie vertelde ze hoezeer ze geïnspireerd was geraakt door wat Sri Aurobindo had geschreven over de Veda’s in een artikel over het hindoeïsme en de missie van India. Sri Aurobindo (1872-1950) wordt alom beschouwd als de meest opmerkelijke en universele denker van het moderne India. Anuradha: “Sri Aurobindo schreef: ‘ik geloof dat de Veda’s een verborgen goddelijkheid binnen het hindoeïsme is, en dat de toekomst van India en de wereld afhankelijk is van deze ontdekking, en zijn toepassing’. Ik dacht: ‘wat een uitspraak’ en wilde er alles over weten. Ook las ik dat Sri Aurobindo in de eerste jaren van zijn ballingsschap in Pondicherry had ontdekt dat de mantra’s uit de Veda’s met een helder en nauwkeurig licht zijn eigen psychologische ervaring belichtten, waarvoor hij in de Europese psychologie, noch in de leer van de Yoga of de Vedanta een afdoende verklaring had gevonden”.

Gedreven door die woorden begon Anuradha na voltooiing van de middelbare school met haar studie Sanskriet, aan de centrale universiteit van Pondicherry. In 2001 ontving zij haar Master of Arts en in 2003 haar Master of Philosophy. Daarna volgde zij een jaar lang een opleiding Mensenrechten in Genève, om vervolgens weer verder te gaan met haar studie Sanskriet. In 2007 promoveerde Anuradha op ‘De Vedische psychologie in het licht van Sri Aurobindo’s interpretatie’.

Mantra

In zekere zin is alle taal een poging om de perfecte eenheid te vinden van woord, klank en betekenis. Dit is volgens Anuradha nooit zo perfect en harmonieus gelukt als in het Sanskriet en ze vertelt hoezeer het reciteren van versen uit het Sanskriet bovendien een bijzonder heilzame werking heeft: “er schuilt een grote kracht in de klanken van het Sanskriet; zelfs het reciteren van het alfabet heeft een helend effect”, en voegt er met haar aanstekelijke lach aan toe: ‘’It’s a good brain massage!”.

“Mijn doel is zoveel mogelijk mensen de toegang te wijzen naar de oudste en meest perfecte taal die de mensheid kent”, vervolgt Anuradha, “opdat iedereen de schatten moge ontdekken die er in die taal verborgen liggen. In mijn workshops leg ik het accent op een specifieke dimensie van het gesproken woord, namelijk de dimensie van de klank. In India gaan we ervan uit dat het Woord en de Klank bij de oorsprong van de schepping behoren, als aspecten van Brahman, de opperste Werkelijkheid. Via diepe contemplatie en intuïtie is het mogelijk om in het hart van een geluidstrilling binnen te treden en de betekenis ervan te ontdekken. Zo hebben de Rishi’s betekenis gegeven aan de oerklanken: ‘a’ is absoluut bestaan; ‘ka’ is bezitten, beheersen, scheppen en ‘la’ is liefde, zachtheid; in het Sanskriet worden het woord, de klank en betekenis een!”

Anuradha besluit ons gesprek met een mantra die de diepstliggende aspiratie van de mens verwoordt en geeft een interpretatie die afwijkt van de gangbare vertalingen: ‘Asato maa sadgamaya’ (Leid mij naar de waarheid van de onwaarheid); ‘Tomaso maa jyotirGamaya’ (Leid mij naar het licht van de duisternis); ‘Mrityor maa amrtamGamaya’ (Leid mij naar de onsterfelijkheid van de dood); ‘Ōm shanti shanti shanti’ (Moge er vrede zijn, vrede, vrede).

In Nederland

Als een actieve vrijwilligster van de wereldwijde organisatie Samskrita Bharati, die het gesproken Sanskriet bevordert, geeft Anuradha workshops in India en daarbuiten. De afgelopen jaren heeft zij verscheidene lezingen en workshops gegeven in de Verenigde Staten, in Zuid-Oost Azië en in Europa, onder meer in Rome, Parijs en Berlijn.

Geregeld is Anuradha in Nederland en laat zij deelnemers aan workshops de kracht van de klanken van het Sanskriet ervaren. Zij hoopt hiermee zoveel mogelijk mensen te inspireren zelfstandig verder te gaan met het ontdekken van deze ‘taal der goden’ en via de klanken, de poezie en de mantra’s: het geheim van de Veda’s. (WvM  |   nov. 2009)

zie ook Vruchtbare Aarde

Advertisements